Quadragesima
Na
početku smo liturgijskog vremena, koje je u našem govornom području
nazvano korizma. Tražeći izvor pojmu korizma, dolazimo do latinske
riječi „quadragesima“ koja se odnosi na broj četrdeset.
Tako i naš naziv za ovo liturgijsko razdoblje krije u sebi simboliku
broja četrdeset. U današnjem Evanđelju (Mk 1, 13a) uočavamo broj
četrdeset. Isus provodi u pustinji četrdeset dana gdje ga je iskušavao
Sotona. Smisao korizme predstavlja nam sam Isus svojim autoritativnim
primjerom, provodeći vrijeme u postu i molitvi. Broj četrdeset ima svoju
biblijsku simboliku koja je vezana uz važne događaje poput četrdeset
godina lutanja Izraelskog naroda pustinjom ili Joninog propovijedanja
Ninivljanima u trajanju od četrdeset dana. Svaki događaj u Svetom pismu
vezan uz ovaj broj upućuje nas na teme pokore i kušnje te pripravu za
Božje očitovanje.[1]
Isus Krist Sin Božji, bio nam je u svemu jednak, osim u grijehu. On je
bio kušan (Mk 1, 13b) i on nam može pomoći u našoj kušnji. Bog želi
prokušati našu vjeru kako bi znao da smo Ga dostojni. Mnogi su pali pod
kušnjama, no vraćali su se snažniji i sa većim pouzdanjem u Boga.
Gospodin nas neće kušati iznad onoga što ne možemo podnijeti. Neki su
stoga kušani više, neki manje. Korizma je vrijeme koje nas poziva na
pokoru. Pokorom „vježbamo“ svoju narav i tijelo kako bismo odoljeli
kušnjama i napasti. Kroz četrdeset dana imamo priliku intenzivnije
vršiti pokoru i djela milosrđa kako bismo se uz rad na sebi samima
pripremili na slavljenje Uskrsa koji je znak našeg spasenja.
Savez Boga s čovjekom
U
prvom čitanju iz knjige Postanka uočavamo glavnu poruku, a to je savez
između Boga i Noe. Bog je uvijek djelovao u ljudskoj povijesti želeći s
ljudima imati savez kako bi ih priveo u vječni život. Savez označava
odnos Boga i čovjeka, kao što to ljudi međusobno čine u mnogim životnim
situacijama.[2]
Često je taj savez između Boga i ljudi bio prekinut, naravno sa strane
ljudi, jer su mnogi padali pod težinom kušnji. Savez uključuje obostrano
djelovanje koje se tiče i čovjeka i Boga. Savez podrazumijeva
ispunjenje obećanog kako bi bio „ispoštovan“. U SZ-u savez je bio
uobličen određenim obrednim gestama. Znak saveza koji je Bog sklopio sa
Noom bila je duga.
Krštenje kao oblik novoga saveza
U
drugom čitanju iz poslanice svetog Petra apostola, uočavamo novi Savez
kojim Bog nastoji privesti svoj narod k sebi. Isus Krist novi je Savez
koji polaže svoj život da bi ljudi mogli živjeti. Krštenjem svaki čovjek
postaje članom toga Saveza, postaje član Crkve nebeske i zemaljske.
Krist svojim uskrsnućem pripravlja put nama koji iščekujemo Njegov
ponovni dolazak i poziv da mu se pridružimo. Svojim krštenjem ušli smo u
savez koji ima svoje zahtjeve. Da bismo bili dionici onoga što nam je
Krist otišao pripremiti, svojim načinom života dužni smo dokazati da smo
dostojni pripravljenoga. U tome nam pomaže pokora koju nam predlaže
Crkva u ovom posvećenom vremenu. Isus nam je svojim primjerom pokazao
važnost pripreme kroz post i pokoru jer je i sam bio kušan i kušnji
odolio. On nas poziva da ga slijedimo i da opravdamo savez krštenja.
Put sam vam pokazao
Krštenjem
smo oslobođeni istočnoga grijeha kojim je zahvaćen svaki čovjek i
postali djeca Božja. Tim činom nismo oslobođeni niti napasti niti
osobnoga grijeha. Čovjek je izložen napastima Sotone kojem je u interesu
uhvatiti u svoju „mrežu“ svaku moguću dušu. Krist je omogućio svakom
čovjeku spasenje, ali svakome dao slobodu da izabere spasenje. Čovjek
svojim nastojanjima u življenju čestita i dostojanstvena života, vjerom u
Isusa Krista odabire ponuđeno mu spasenje. Za takav način života čovjek
se mora puno odricati i raditi na sebi i svojim manama. Da bi se čovjek
mogao oduprijeti padu u grijeh svakako je potrebna milost Božja ali i
njegovo vlastito zalaganje. Pokorom i odricanjem čovjek učvršćuje svoju
volju i narav kako bi izbjegla pad u grijeh. Svojim grijehom čovjek se
odvraća od Boga i zato Krist Gospodin poziva svakoga čovjeka da se
ostavi svakoga puta koji ne vodi Bogu. Ulazak u kraljevstvo Božje
zahtjeva obraćenje i vjerovanje u Evanđelje – Radosnu vijest koju je
navijestio sam Bog, Isus Krist.
Nema komentara:
Objavi komentar
Upišite ovdje komentar!