Sveti
Antun pustinjak - nikako ga ne brkati sa Antunom iz Padove - je mnogo trpio od
pritiska znatiželjnika. Zato je jednog dana uzdahnuo: »Ja se ovdje osjećam kao
običan otac obitelji u svom stanu: ja sam uvijek zadnji, koji dozna što se
događa među moja četiri zida.»
Antun pustinjak, nazvan i Antun
egipatski, rođen je u Kome u kod Tebe, datum i nije važan, jer se u Katoličkoj
Crkvi ne slavi rođendan svetaca. Povijest jednog čovjeka ne počima njegovim
rođenjem. Život jednog čovjeka će postati povijest onda kad on odluči od života
nešto napraviti.
To je učinio Antun u svojoj 35.
godini. Do tog vremena je bio dobar egipatski poslovni čovjek, specijalizirao
se u trgovini i proizvodnji seljačkih poljoprivrednih proizvoda. Ali Bog je znao
zašto, karijera mu je visila o vratu, u spavaćoj sobi žena mislio je: »Kako ću
odavde van?»
I u 35. godini života, kako nam to
svjedoči Atanazije, ostavi on sve i ode u pustinju i hranio se skakavcima i
divljim medom.
To zvuči mnogo strašnije, nego što
t jest. Skakavci i divlji med su nekoć bili delikatesa Istoka. Egipat je tada
bio sasvim drugačiji nego je to danas. To nije bila nikakva siromašna zemlja,
nego trgovački i kulturni centar tada poznatog svijeta. Zemlja puna blagostanja.
Antun se povukao samo nekoliko kilometara od rodne kuće prema srednjem Nilu i
nastanio se u jednoj klisurastoj dolini. U blizini je bio nekakav izvor i par
palama s obilnim plodom datulja, toliko obilat da se moglo prehraniti čitavo
beduinsko pleme. Klima je bila prekrasna. Noći su bile svježe, a dani bez
oblaka. Tu bi sjedio Antun pod svojim palmama, ispružio bi noge pred sobom,
gledao svoje nokte i počeo se smijati kao malo dijete.»K vragu karijera i seks!
Zašto prije nisam došao na tu ideju.»
Koliko je tako Antun ležao pod
palmom i promatrao svoje noge? Samo par sedmica. I tada su ga pronašli njegovi
stari prijatelji. I prijateljice. Duga kolona deva krenula je prema dolini. Svi
žele znati što je sa svetim Antom. I što mu fali.
A onda ide senzacija kao vatra čitavom
dolinom Nila. U jednoj oazi kod El-Wasta jedan sjedi posve sam. I ne treba mu
ništa. On uživa božanski mir, potpuno je sretan.
U slučajnoj zabilješci sv.
Jerolima, u biografiji sv. Hilariona iz Gaze
se opaža da je u selima oko Antunove oaze iznenada porastao najam kuća koje su
unajmljivali bezbrojni ljudi iz Tebe, Aleksandrije, pa čak su mnogi iz Grčke
dojahali da bi doživjeli senzaciju: da bi vidjeli čovjeka koji može biti sam. A
onda jednog dana se lomi cijela turistička industrija oko pustinje EI- Wasta,
jer je svetom Antunu postalo dosta. Nestao je bez traga.
Na srednjevjekovnim freskama koje prikazuju život svetog Antuna
vidi se kako svetac ulazi u mrtvački lijes i povlači poklopac preko sebe. To
nije neka pobožna budalaština. U jednom srednjevjekovnom prijevodu stare
Antunove biografije (životopisa) stoji: «pošao je k grobovima i uvukao se u
grobove.» To nisu današnji grobovi za lijesove. I danas se u blizini Tebe vide
brda koja, iz daljine, izgledaju kao velike košnice. Čitavo brdo je probijeno
pećinskim stanovima. To su stari, kameni grobovi iz faraonskog vremena,jer je,
prema starom mišljenju, smrt prelazak u život i zato su grobovi stanovi sa više
soba.
Tu je prekrasno, suho i hladno.
Svetac je sretno ispružio svoje noge. Uživao je božanski mir. Hranio se medom i
divljim skakavcima.
Gledaj što je to? Preko nogu u
daljinu oštro promatrao pustinju: na horizontu se vidi nekoliko točkica.
Točkice se pokreću, postaju veće. Bez sumnje, to je čitava karavana deva iz
oaze El-Wasta. «Sveta vrećo slame», uzdiše sveti Antun, «otkrili su me. Sada
počima čitava gužva iz početka.»
Sada će to biti nešto sasvim
drugačije, nego u prvoj pustinji. U
međuvremenu je sveti Antun postao tema razgovora br.1 u Aleksandriji. Ovaj
egipatski grad na Sredozemnom moru je u 4. stoljeću i duhovno središte
tadašnjeg svijeta. Među studentima u Aleksandriji meditacija je bila u modi. I
poput požara proširila se vijest: gore, u kamenim pećinama, kod Tebe, sjedi
jedan potpuni samac. To je pravi majstor uranjanja u samoga sebe. Pravi i
jedinstveni učitelj meditacije.
Oko devet tisuća mladih studenata,
intelektualaca, tako misle povjesničari, opkolilo je svetog Antuna u njegovom
kamenom grobu. Svi su hrlili u njegovu pustinju, od rana jutra do kasno na
večer, da bi od njega naučili umjetnost uroniti se u samog sebe. Biti potpuno
sam.
Sada je vrijeme za svetog Antuna,
da pobjegne treći put u pustinju. Ovaj put je organizirao svoj bijeg puno
bolje. Svjestan je nikad neće uspjeti biti posve sam. Uzme desetak učenika,
koji su mu se činili posebno diskretnima. S njima se povlačio cijelu sedmicu
kroz pustinju sve do Vadi Araba, blizu Crvenog mora, dvije stotine kilometara
južno od Kaira. U jednoj kamenoj dolini otkrije bezbroj izvora i oazu datulja.
Tu je ostavio učenike, a sam je otišao dalje, do vrhunca brda Galala. Ovdje, u
jednoj 7 metara dubokoj pećini, tu se nastani. Sretno ispruži noge, imao je
blaženi mir. A preko nogu je gledao nezamislive ljepote krajolika.
Dolje, pod palmama njegovi učenici
se trude sve znatiželjne posjetitelje držati daleko od njega. Nisu ljude
otjerali. To bi bilo nekršćanski. Tri dana i tri noći su ljudi s karavanama išli
kroz dolinu Nila, umorni su. Trebali su utjehu. Trebali su savjet. „Strpite se
još malo", rekoše učenici: »sveti Antun će uskoro doći.»
I on je zaista došao. Svako popodne
bi silazio sveti Antun, sa svog vrhunca, u oazu i tu bi govorio, razgovarao. Od
četiri sata do zalaza sunca.
Tješio je deprimirane, podizao je
zdvojne, davao je savjete za karijeru u ljubavi. I svi su gledali u njegove
usne, svi su željeli sudjelovati na nutarnjem miru ovog čovjeka, koji je
poznavao jednu umjetnost: vladati samim sobom i ući u sebe.
Bio je star devedeset godina, kada
je u samoći pećine, gore na vrhuncu čuo glas: »Ja sam Bog Abrahamov, Bog
Izakov, Bog Jakovljev», i reče glas: «Antune, ja sam Bog Isusa Krista. Antune,
uzmi svoj štap i posljednji put kreni u pustinju.»
To je jedan od najvećih događaja u
povijesti religije.Nakon tri dana hodanja brdima uz Crveno more, dođe Antun do
jednog izvora. Uz izvor par datuljskih palama, pod palmama mala baraka, a pred
barakom čovjek, tako star da je devedesetogodišnji Antun izgledao kao učenik.
«Tko si ti», upita prijateljski
starac. «Ja sam sveti Antun.» «A ja sam sveti Pavao od Tebe. Uđi, mladiću.
Možemo pojesti par skakavaca i malo divljeg meda.»
Tri sedmice su sjedili pod palmama
sveti Antun i sveti Pavao od Tebe i razgovarali. Katkad bi se nasmiješili
radosno promatrajući, preko prstiju, svijet u daljini. I ni jedan ne bi rekao
ni riječi.
Tada, prvoga dana četvrte sedmice,
odluči se Antun: „Što sam cijelo vrijeme želio reći: već sam devedeset godina.
No, to nisam mislio da ću naći, u životu, čovjeka čije bi mi društvo
godilo."
Tada se usudi reći i sveti Pavao iz
Tebe: »Što sam cijelo vrijeme želio reći: ja sam već 113 godina. I već
devedeset godina živim ovdje, na ovom mjestu, sasvim sam u ovoj pustinji. Reci
mi, Antune, da li se nešto važnoga dogodilo u našoj svetoj katoličkoj
Crkvi?"
I opet promisli Antun, mahne glavom
i reče: „Ne, na ovome svijetu se ništa nije dogodilo u katoličkoj Crkvi o čemu
bi se isplatilo govoriti."
I tada se nasmije sveti Pavao iz
Tebe i reče: »Sto i trinaest godina imam. I ništa nisam promašio. I više neću
ništa promašiti. Dođi, želim umrijeti. Dođi, zajedno ćemo zapjevati Kao što
košuta žudi za izvorom voda, tako čezne duša moja za tobom, Bože.»
I nakon toga stiha, sveti Pavao iz
Tebe umre. Antun ga je, u pravom miru, pokopao. I tada se vrati u vlastitu
pustinju. Tu je on još petnaest godina tješio žalosne, hrabrio malodušne,
upućivao zdvojne i to samo u podnevnoj uri za razgovore. Od 4 popodne do zalaza
sunca. Pri kraju su ga dva monaha nosila s vrhunca u dolinu i opet nazad u
njegovu postojbinu. Tu gore, je 356.
godine umro. Posljednje riječi njegovoj subraći su bile: »Pokopajte me na
nepoznatom mjestu, koje nitko neće znati. Želim, makar u grobu, mirno
počivati.»
Nema komentara:
Objavi komentar
Upišite ovdje komentar!